کد مطلب:188464 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:242

موضع امام باقر در برابر حکومت
اكنون كه عصر امام باقر علیه السلام است، انقلابات پیاپی مكتبی پایه های حكومت بنی امیه را سست و اقتدار آنها را به ضعف كشانده است وضع سیاسی جامعه به گونه ای دیگر است.

جوان: واضح است كه در این موقعیت حساس امام باقر علیه السلام احساس می كند كه جهان اسلام به یك جهش علمی و فكری و پی ریزی یك نهضت مكتبی نیاز دارد، لذا به تشكیل جلسات درس و بحث می پردازد تا با بیان و نشر حقایق، اساس اسلام را از تهدیدها و آفات و تبلیغات سوء و ناروای دشمنان حفظ كند.

همسفر: واقعیت همین است. روش كار پیشوایان به ویژه امام سجاد علیه السلام و امام باقر علیه السلام كه در شرایط فشار و خفقان به سر می برند، باید به شیوه ی پنهانی و زیر زمینی باشد و همین فعالیتها ی پنهانی است كه زمانی آشكار شده و خلفا را سخت مضطرب می كند و آنها را وا می دارد تا وسایل تبعید و زندان ایشان را فراهم كنند.

ما می دانیم امام باقر علیه السلام چهارمین بهار زندگی خود را در واقعه ی جانگداز كربلا در كنار جد بزرگوارش حضرت سید الشهدا علیه السلام سپری نمود و لحظه به لحظه شاهد صحنه ها و حوادث این فاجعه ی خونین كه در سال 61 هـ. ق و در ساحل فرات اتفاق افتاد، بود. او در سفر اسارت خویش به كوفه و شام و مدینه شاهد و تماشگر قهرمانیهای عمه ی شیر دل خود، بانوی قهرمان كربلا و سخنرانیها و



[ صفحه 24]



رهنمودهای پدر عالی قدر خود امام سجاد علیه السلام بوده است.

وی از همان روز، درس شهادت و شجاعت و آزادگی را در مكتب سازنده ی اهل بیت عصمت و طهارت فرا گرفت و این پرچم پر افتخار را همراه با پرچم علم و دانش بدوش كشیده است. اما به علت وجود خفقان در این دوره قیام بالسیف (مسلحانه) برای امام ممكن نشد، بنابراین با اقدام به تشكیل مجامع علمی به نشر ارزشهای اسلام و تربیت دانشمندان پرداخت. تا مبارزه را از طریق فعالیتهای فرهنگی و سری پی گیرد. او به ظاهر دست از سیاست و نبرد علنی با حكومت غاصب برداشته تا بتواند با سازمان حكومت اموی مبارزه ای اصولی و معنوی كرده و بتواند با شهامت وشجاعت خاص خود، پرچم انقلاب مكتبی و اعتقادی و عملی را در محیط اسلام برافرازد.

و لقب «باقرعلوم» برای او چه بجا و حق است. اما در این زمان كه سرگرم تصحیح اندیشه ها و فرهنگ جامعه است، سخت دچار محدودیت و ممنوعیتها شده است.

زمانی است كه حكام فاسد و هوسران اموی برای شكار افراد ساده لوح و بی خبر بر سر راهی دامن گسترده و اقدام به تضعیف اهل بیت و پراكندن مردم از اطراف پیشوایان بر حق خود كرده و به اختلافات فكری و اعتقادی دامن زده اند. همان گونه كه اشاره شد، زندگی پر هیجان و انقلاب فرهنگی امام باقرعلیه السلام مقارن با ضعف و ناتوانی حزب ستمگر و یاغی بنی امیه است. در این زمان



[ صفحه 25]



حكومت اموی رو به زوال نهاده است، سردمداران آن حكومت غاصب و پوسیده در راه نگهداری آن به تلاش افتاده و دست و پا می زنند، آنها با تلاش مذبوحانه قصد دارند مانع رشد و تكامل انقلاب فكری اسلامی شوند، اما غافل از اینكه سیل عظیم دانش پژوهان از سراسر كشورهای اسلامی متوجه حوزه ی درسی آن مشعلدار علم و تقوی شده و جاذبه ی امام به گونه ای است كه هیچ فشار و محدودیتی قادر نیست در برابر درخشش با شكوه نور الهی حائلی ایجاد كند.